Yıldırım Kaya: “Ülke üniversitelerinin çoğunun bulunduğu illerde uzaktan eğitime geçilmesi asılsız bir politikadır”
CHP Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya, depremzedelerin KYK yurtlarına yerleştirilmesi nedeniyle üniversitelerde uzaktan eğitime geçilmesine tepki gösterdi. Kaya, “Deprem bölgesinde depremden etkilenen üniversite sayısı sınırlı. Ülkemizdeki üniversiteler ağırlıklı olarak İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde. Bu nedenle ülkemizde uzaktan eğitime geçilmesi temelsiz bir politikadır. Ülkedeki üniversitelerin çoğunun bulunduğu iller.”
CHP Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya, depremzedelerin KYK yurtlarına yerleştirilmesi nedeniyle üniversitelerde uzaktan eğitime geçilmesine tepki gösterdi. Kaya, Başkan Yardımcısı Fuat Oktay, Gençlik ve Spor Milli Eğitim Bakanı Muharrem Kasapoğlu ve Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’e verdiği üç ayrı soruyla konuyu Meclis gündemine taşıdı. Kaya, bugün TBMM’de düzenlediği basın toplantısında şunları söyledi:
“6 Şubat depremiyle yaşadığımız büyük felaketin yaralarını sarmak için herkes büyük çaba sarf ediyor. Ancak Cumhurbaşkanı’nın 11 Şubat’ta açıkladığı kararla ‘Üniversiteler yaza kadar kapatılacak ve eğitime uzaktan devam edilecek’ ‘ sorusu hiçbir rasyonel veya bilimsel ilişkiye dayanmamaktadır.Bu kararın asılsız verildiği ve ileride daha büyük yaralar açacağı açıktır.Bu nedenle aşağıdaki ilişkiler dikkate alınarak bu karardan derhal geri dönülmelidir.Boşluk bulmaktır. çok doğru bir karar ama KYK yurtlarının uzun vadeli bir analiz olmayacağı açık, ailelerin uzun süre kalabilecekleri yerlere nakledilmeleri gerekiyor.
“YURTLARDAN ÇIKARILACAK BU ÖĞRENCİLERİN DURUMLARI NE OLACAK”
Deprem bölgesinden farklı illerdeki üniversitelerde okuyan ve KYK yurtlarında kalan öğrenciler memleketlerine nasıl ve nereye gidecekler? Yurtlardan çıkarılacak bu öğrencilerin durumu ne olacak? Sallanan bölgede internet altyapısı ve cep telefonu sınırları çökme noktasına geldi. Birçok öğrencinin bilgisayar erişimi yoktur. Bu nedenle uzaktan eğitime geçilmesi durumunda binlerce öğrenci ve öğretim elemanı eğitime ulaşamayacak. Deprem bölgesinde depremden etkilenen üniversite sayısı sınırlıdır. Ülkemizde üniversiteler İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde bulunmaktadır. Bu nedenle ülke üniversitelerinin çoğunun bulunduğu illerde uzaktan eğitime geçilmesi temelsiz bir politikadır. Öğrencilerin yaşadıkları illerin dışındaki üniversitelerin kampüslerine dönmeleri, sarsıntı ve büyük yıkım alanlarından bir an önce çıkmaları, normal hayata dönmeleri, psikolojik, sosyal ve fiziksel sağlıkları açısından çok değerlidir. ve akranlarıyla birlikte yaralarını sararlar. Bu gerçeği dikkate almamak ve öğrencilerimizi mahvetmek ne mantıklı ne de ahlakidir. Ailelerinde büyük kayıplar yaşayan, evlerini ve mallarını kaybeden öğrenci ve öğretim üyelerinin hiçbir şey olmamış gibi uzaktan eğitime devam etmeleri beklenemez. Bu öğrencilere ve öğretim üyelerine dönem izni verilmesi en makul politika olacaktır. Ayrıca öğrencilere kayıt dondurma hakkı tanınmalıdır. Üniversitelerin kapatılması yerine, deprem bölgesindeki üniversitelerin öğrencileri, depremden zarar görmemiş üniversitelerin uygun bölümlerine misafir öğrenci olarak alınmalı ve bu üniversitelerde eğitimlerine devam etmeleri sağlanmalıdır. Böylece öğrenciler eğitimlerine devam edebilecek ve yaralarını daha hızlı iyileştirebilecekler.
“HANGİ FORMATLA EĞİTİME DEVAM EDİLECEĞİNE KARAR YALNIZCA ÜNİVERSİTELER’İN ‘SENATO’LARININ VERDİĞİ BİR KARARDIR”
Deprem bölgesinde olmayan üniversitelerin bundan sonraki dönemde hangi formatta eğitim-öğretime devam edeceği ise o üniversitelerin ‘senatolarının’ vereceği bir karardır. Her üniversitenin koşulları ve o üniversitede okuyan ve depremden etkilenen öğrenci sayısı farklı olduğu için Ankara’dan böyle bir karar alınamaz. Depremden etkilenen öğrencilerin eğitim haklarının korunması amacıyla bu öğrencilere uzaktan (online) derslere katılma hakkı verilebilir ve dersler hibrit olarak verilebilir. Hibrit derslere bölüm ve fakültelerin akademik kurulları karar verebilir. Üniversiteleri tamamen kapatmak yerine; İlk ve orta öğretimde olduğu gibi üniversitelerde de orta öğretim makul bir süre için verilebilmektedir. Kamu konukevleri, kurumsal oteller veya benzeri kuruluşlar öncelikle depremzedelerin kullanımına açılmalıdır. Sonuç olarak bu karar hem pedagojik, hem manevi hem de sosyolojik olarak öğrencilerin, öğretim üyelerinin ve üniversitelerin yararına alınmış bir karar değildir. Dolayısıyla bu karar bir an önce geri çekilmeli ve üniversite senatoları göreve çağrılmalıdır.
“ÜNİVERSİTELER NEDEN KAPALI, NEDEN UZAKTAN EĞİTİME GİDİLİR, KYK YURTLARI NEDEN BOŞALTILIYOR”
Genel Liderimiz Sayın Kemal Kılıçdaroğlu, ‘Üniversitelerin uzaktan eğitime alınması kararının yeniden gözden geçirilmesini bekliyorum. Siyasi partiler olarak Türkiye’deki tüm altyapımızı açalım, felaketin faturasını gençlerimize ödetmeyelim, onları hayattan koparmayalım. Genel Müdürlük binamız da dahil olmak üzere teşkilatımızın tüm lokasyonlarını vermeye hazırım. Buna aile konutlarımız da dahildir. Bu sefer gençlere dokunmayalım. Bir tek biz kaldık’ dedi. Tüm Türkiye bu duyguları paylaşırken üniversiteler neden kapatılıyor, uzaktan eğitim neden başlıyor, KYK yurtları neden boşaltılıyor? Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş da ‘Ankara hepimizin evi… Öğrenci yurdu sayısı kadar Ankara’da konaklama sağlayabiliriz. ‘Eğitim devam etmeli’ diyerek analiz önerisi sundu.
Kaya, Başkan Yardımcısı Fuat Oktay’a şu soruları yöneltti:
“İllerimizde depremden etkilenen kaç üniversite öğrencisi var? Yurtlarda kalan ve aileleri deprem bölgesinde olan üniversite öğrencilerinin ne kadarı deprem bölgesinde kalıyor? Depremde ailesini kaybeden üniversite öğrencilerinin barınma ve eğitim sorunu nasıl olacak? Ailesi deprem bölgesinde olan ve deprem bölgesi dışında bir üniversitede okuyan öğrencilerin eğitim, barınma ve beslenme sorunları nasıl çözülecek?Pandemi döneminde milyonlarca öğrenci uzaktan eğitime erişimde kısmen veya tamamen sorun yaşadı. Uzaktan eğitimdeki sorunlar nasıl çözülecek Deprem bölgesinde ikamet edecek üniversite öğrencileri uzaktan eğitime nasıl ulaşacak Depremden etkilenmeyen illerde üniversitelerin kapatılıp uzaktan eğitime geçilmesindeki amaç nedir? Daha kalıcı ve gerçekçi çözümler varken KYK yurtlarını boşaltmanın ne anlamı var? depremzedelerin ikametgahı mı? Okulların kapatılıp uzaktan eğitime geçilmesi ve KYK yurtlarının boşaltılmasına ilişkin karar geri alınacak mı?
Kaya, Gençlik ve Spor Bakanı Muharrem Kasapoğlu’na şu soruları sordu:
“Kaç öğrenci deprem bölgesindeki KYK yurtlarında kaldı ve ailesini kaybetti? Deprem bölgesindeki yurtlarda kaç öğrenci kalıyordu? Deprem bölgesindeki KYK yurtlarında kaç öğrenci hayatını kaybetti? Deprem bölgesindeki KYK yurtları yıkıldı gıda ve beslenme sorunu nasıl çözülecek -Bakanlığınız KYK yurtlarını boşaltma kararı aldı mı?
Kaya’nın Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’den cevap istemesi şöyle:
Depremde kaç öğretmenimiz öldü? Depremde kaç öğrencimiz öldü? Enkaz altında kaç öğretmen ve öğrenci var? Depremde kaç okul ve eğitim kurumu yıkıldı? Ailesini kaybeden öğrencilerin barınma ve eğitim sorunları nasıl çözülecek? Sallanan bölgedeki çocukların eğitim sorunu nasıl çözülecek? Ailesini kaybeden öğrenci ve öğretmenlere Bakanlığınız tarafından ne tür destekler veriliyor? Depremden etkilenen öğretmen, öğrenci ve velilere manevi takviye yapılıyor mu? Depremzede öğretmenlerin göreve çağrılması kararı sizin Bakanlığınız tarafından mı alındı? Göreve çağırdığınız öğretmenlerin barınma ve beslenme sorunlarını nasıl çözeceksiniz?